İnternet dünyasının sosyal medya ile beraber en büyük davranış değişikleri arasında, kullanıcıların video içerik tüketimi tarafında gösterdikleri eğilim yer almaya başladı. Bu süreç içerisinde de özellikle Google’ın çatısı altına geçtikten sonra YouTube video platformu, büyük bir etki kaydetmeyi başardı. Nitekim ülkemizde olduğu kadar başta Birleşik Devletler olmak üzere dünyanın hemen hemen birçok gölgesinde, kullanıcıların video içerik takibi için başvurdukları ilk platform, YouTube oluyor.
İlk dönemlerinden bu zamana kadar internet dünyasında video içerik konseptini sırtlamaya başlayan YouTube, içerik tüketicileri kadar, içerik oluşturucuları için de büyük bir öneme sahip. Hem bireysel hem de kurumsal girişimler için kitleye erişim ve gelir kaynağı başlıkları söz konusu olduğunda, hiç şüphe yok ki YouTube video platformu, ciddi bir potansiyele sahip. Nitekim YouTube platformu üzerinde geniş kitlelere ulaşmak, özenli bir çalışma yapılması gerekliliğini de ortaya çıkartıyor.
Video yayıncılığı tarafındaki en büyük amaç olan geniş kitlelere ulaşmak, son yıllarda YouTube tarafında ciddi bir başkalaşım göstermeye başladı. Bu başkalaşım ile beraber oluşan rekabet, beraberinde tıpkı web sitelerinin SEO (Search Engine Optimization) yani arama motoru optimizasyonu çalışmaları gibi düşünülebilecek YouTube SEO kavramını ortaya çıkardı. Yayınlanan videoları daha fazla kişiye ulaştırmak ve dolaylı olarak da YouTube kanalını geliştirmek isteyen bireysel veya kurumsal yayıncılar, bu konuda ciddi çalışmalar yapmak durumunda kalmaya başladı.
Günümüzde YouTube, videolar için bir arama motoru haline geldi!
Öncelikle belirtmek gerekiyor ki YouTube, her gün on binlerce yeni video ile güncellenen ve toplam video sayısı çok ciddi miktarlara ulaşan bir video içerik platformu olma unvanına sahip. Bununla beraber Google firması tarafından geliştirilmeye devam eden YouTube platformu, global olarak en çok tercih edilen ikinci video izleme platformu olma unvanına da sahip. Dolayısıyla video içerik söz konusu olduğunda, YouTube platformu es geçmek ihtimaller arasına dahi alınamayacaktır.
Bu derece büyük ve popüler bir platform haline gelmeyen başlayan YouTube, en nihayetinde videolar için bir arama algoritması geliştirilmesi ile sonuçlanmış oldu. Nitekim günümüzde YouTube, aslında videolar için hazırlanan çok ciddi bir arama algoritmasına sahip bir arama motoru olarak değerlendirilebilir. Dolayısıyla da kullanıcılar tarafında yapılan aramalar ve önerilen videolar için, belirli kriterlere sahip olmaya başladı. İşte söz konusu olan bu kriterleri en iyi şekilde yerine getiren yani YouTube SEO konusuna özel gösteren video içerik oluşturucuları, geniş kitleye erişim noktasında başarılı işler çıkarabiliyor.
YouTube SEO konusunda bilinmesi gerekenler nelerdir?
Yapılan açıklamalarda anlaşılabileceği gibi YouTube, temelde bir arama motoru sitemi olarak öne çıkmaktadır. Dolayısıyla belirli kriterlerle beraber videoları, daha fazla kullanıcıya ulaştırmak için çeşitli adımları takip eder. Bu adımlar da temel olarak YouTube SEO olarak ifade edilebilir.
Detaylara geçmeden önce belirtmek gerekiyor ki belirtilen tüm bu maddeler hem YouTube içi aramalarda hem de Google üzerinden yapılan aramalarda, söz konusu videonun daha iyi sıralamalar elde etmesine ve dolayısıyla da hafa fazla kullanıcıya ulaşmasını kolaylaştıracaktır.
Şimdiye kadar edinilen bilgilere göre YouTube için yapılabilecek optimizasyon çalışmalarında temel olarak; video başlığı, video etiketleri, video açıklaması ve video altyazıları öne çıkmaktadır. Videolar kullanıcılara ulaşmadan önce YouTube’un arama algoritması içini bahsi geçen bu maddeler, büyük bir öneme sahiptir.
Bir diğer adımda ise YouTube, kullanıcıların videolara gösterdiği geri bildirimler üzerinden sıralamalarına veya tavsiye sistemlerine etki göstermeye başlar. Bu süreçte de videoların izlenme süresi, yorum sayıları, yorumlarda yer alan anahtar kelimeler, beğenme veya beğenmeme butonlarının kullanılması ve video çıkış süreleri gibi maddeler, uzun dönemde YouTube’un dikkat ettiği video SEO etmenleri arasında yer almaktadır.
YouTube için en büyük sıralama kriterleri, meta bilgilerinde saklı!
Doğrudan doğruya YouTube tarafından açıklanan bilgilere göre videoların sıralama sisteminde ve trend sayfalarında yer alması için gerekli olan detaylar, temel olarak videoların meta bölümünde bir araya gelmektedir. Videolar meta bilgileri ise, daha önce belirtildiği üzere video başlığı, video açıklaması, videoya eklenen içerikler ve kategori seçimi maddelerinden oluşmaktadır. En iyi YouTube SEO çalışmasını yapabilmek için, öncelikli olarak tüm bu adımları en iyi şekilde yerine getirmek gerekiyor.
Video başlıklarının seçilmesi!
İlk olarak, video için en önemli maddeden başlamak gerekiyor: Video başlığı! Genel SEOkapsamında da Google üzerinde iyi sıralar elde etmek isteyen içerikler, iyi bir başlığa sahip olmalıdır. Bu durum doğrudan doğruya, YouTube üzerinde de kendini göstermektedir.
Kategorisi ve içeriği her ne olursa olsun video başlıkları, özenli bir şekilde hazırlanmalıdır. Çok uzun ve karmaşık başlıklardan ziyade, videonun içeriğini özetleyecek en iyi başlık seçilmelidir. Eğer başlık uzun tutulacak ise, anahtar kelimelerin geçirilmesine özen gösterilebilir. İçeriğe göre başlık içerisinde, anahtar kelimeye de yer verilmesi, sıralamalar üzerinde etki gösterecektir. Öte yandan benzersiz başlık seçimi, doğrudan YouTube video sıralamalarında kendini belli etmektedir.
Bir örnekle devam etmek gerekirse, arama motoru optimizasyonu ile ilgili bir video hazırlandığını düşünelim. Bu noktada başlık içerisinde “SEO” veya “arama motoru optimizasyonu” ifadelerinin yer almasına dikkat edilebilir. Bununla beraber, benzersiz bir başlık seçini için “SEO nedir” veya “arama motoru optimizasyonu nedir” gibi uzun kuyruklu başlıklara geçiş yapılabilir. Başlık seçimi konusunda, kullanıcıların aramalarda yaptığı başlıklara da göz atmak, iyi bir atılım olacaktır.
Videolarda etiket kullanımının önemi!
YouTube tarafından etiket kullanımı, web sitelerindeki içeriklerin etiket kullanımları ile karşılaştırıldığında, durum biraz daha farklı bir konumda yer almaya başlıyor. Hatırlatmak gerekirse son yıllarda Google, web sitelerinin içeriklerde kullandığı etiketlere, daha önceki zamanlarda olduğu gibi önem vermemeye başladı. Lakin YouTube tarafında kullanılan etiketler, henüz bu kadar dikkate alınmayan bir hale gelmiş değil.
Etiket seçiminde dikkat edilmesi gereken en önemli nokta, video ile ilgili olan tüm tam anahtar kelime ve uzun kuyruklu anahtar kelimeleri tercih etmek olacaktır. Etiket sayısı konusunda YouTube, kısıtlı bir sayıdan ziyade birçok ekleme yapılmasına imkan sunuyor. Dolayısıyla verilen bu etiket hakları, sonuna kadar ve en iyi şekilde kullanılmalıdır. Örneğin videonun konusu “SEO nedir” sorusunun açıklanması ise, “SEO” ile ilgili tüm anahtar kelimelerin eklenmesi, iyi bir yaklaşım olacaktır.
Video açıklamalarının önemi!
Öncelikle şunu belirtmek gerekiyor ki YouTube tarafındaki sıralandırmalar, sadece videolara eklenen yazılı açıklamalar ile sınırlı kalıyor. Şu an için YouTube, video kapsamını tarayamıyor. Yani video içerisinde görüntülerin ne oluğu ve konuşulan konuların hangi ifadelerden oluştuğu, şu an için anlaşılamıyor. Bundan dolayı, meta açıklamaları çok önemli bir seviyede yer alıyor.
Başlık ve etiket maddelerinden sonra en önemli bölüm, video açıklama kısmı olmaktadır. Videoların açıklama kısmı, YouTube’un sıralama kriterleri arasında yer almaktadır. Bundan dolayı açıklama kısımları, tıpkı SEO uyumlu haberler veya makaleler gibi özenle hazırlanmalıdır. Videonun konusu ile ilgili anahtar kelimeler ve detaylı bilgiler, mutlak suretle açıklama kısmına eklenmelidir. Etiket, başlık ve açıklama bölümünde geçen ve birbiri ile eşleşen anahtar kelimeler, videoların daha fazla kitleye erişmesi için iyi sıralar elde etmesine sebep olacaktır.
Altyazı eklemek neden önemli?
Videonu yayına alınmasından önceki YouTube SEO maddeleri arasında, altyazı maddesini de eklemek gerekiyor. Her ne kadar video yayınlandıktan sonra da eklenebilecek olsa da videoların açıklaması, sıralama kriterleri arasına dolaylı yoldan eklenmektedir.
Hatırlatmak gerekirse daha önce YouTube’un, videoları doğrudan tarayamadığı ve meta bilgilerinin bu yüzden çok önemli bir hale geldiği belirtilmişti. Altyazı eklenme konusu da tam olarak bu durum ile ilgili olmaktadır. Videolara, video dili ile aynı olan altyazıları eklemek, YouTube’un videodaki konuşmaları anlamasına vesile olacaktır. Nitekim altyazı ekleme konusuna da özen göstermek gerekmektedir. Öte yandan işitme engelli kullanıcılar için de video dili ile aynı dildeki altyazının eklenmesi, iyi bir çalışma olacaktır.
Videolar yayınlandıktan sonra hangi adımları izlemek gerekiyor?
Üstüne basarak belirtmek gerekiyor ki YouTube tarafında en büyük izleyici kitlesini edinmek, trend ve önerilen bölümünde yer almaktan geçiyor. Kısa bir süre içerisinde trend bölümünde yer alan videoların çok ciddi izleyici kitlesine ulaşabildiğini söylemek, yanlış olmayacaktır. Bu süreç içerisinde de YouTube, videolardan bazı geri bildirimleri beklemektedir. Bu bildirimler arasında; video paylaşma sayıları, yorum sayıları ve beğenme veya beğenmeme sayıları yer almaktadır.
Videolara gelen yorumlar ve bu yorumların sayıları, YouTube için büyük bir öneme sahiptir. Bu noktada yorumların niteliğinden ziyade, sayısı dikkate alınmaktadır. Aynı şekilde video paylaşma ve beğenme veya beğenmeme sayıları da dikkate alınmaktadır. Bu noktada bir detay belirtmek gerekirse YouTube, genel olarak video beğenmeme sayısı ile sıralama arasında net bir bağlantı kurmaz. YouTube için geri bildirimler önemlidir. Yani kullanıcıların beğenmeme butonunu kullanması, bir noktada pozitif bir geri dönüş anlamına gelebilir. Zira bu durum, kullanıcıların video ile etkileşim kurduğu anlamına gelmektedir. Aynı durum, yorumların içeriğinin önemli olmaması tarafında da aynı şekilde etki oluşturmaktadır.
Yorum, paylaşım ve beğenme veya beğenmeme butonlarının kullanılma sayısı, doğrudan trend sayfasına, önerilen bölümlerine ve sıralama sayfasına etki etmektedir.
Bunların dışında kullanıcıların video izlemeden hemen vazgeçmeleri, YouTube için önemli bir kriterdir ve bu durumda videoların sıralamalarını, olumsuz bir şekilde etkileyebilir. Zira videodan çok kısa bir sürede ayrılan kullanıcı, YouTube için o videonun kullanıcının araması veya ilgi alanı ile ilgili olmadığı anlamını taşımaktadır. Dolayısıyla bu videolara eklenen bilgilerin, doğrudan doğruya video ile örtüşmesi gerekmektedir ve videoların kullanıcılar tarafında uzun süre izlenmesi sağlanmalıdır.
Yayınlanan videoların farklı platformlarda yer alması da YouTube için önemli faktörler arasında yer bulunmaktadır. Diğer sosyal medya veya web sayfalarında yer alan bağlantılar ve bu bağlantılardan YouTube video sayfasına gelen kullanıcı sayısı, uzun vadede sıralamalar üzerinde etki göstermeye başlayacaktır.
Son olarak belirtmek gerekirse kısa sürelerde elde edilen video izlenme sayıları hem trend sayfasında yer almak hem de anahtar kelimeler için oluşturulan sayfa üzerinde iyi sıralar elde edilmesine vesile olmaktadır. Uzun sürelerde elde edilen izlenme sayıları ve kullanıcı geri bildirimlerinden ziyada, kısa vadede elde edilen geri dönüşler, YouTube için çok daha önemlidir.
Özetle toparlamak gerekirse YouTube SEO çalışmalarında, başta video açıklaması olmak üzere tüm meta bilgileri, büyük bir özenle tamamlanması gereken bölümler arasında yer almaktadır. Şu an için YouTube’un videoları doğrudan tarayamıyor ve işleyemiyor olması, söz konusu bu yazılı meta bilgilerinin önemini korumasına vesile oluyor. Dolayısıyla bu bölümler, tüm detayları ile birlikte özenle hazırlanmalı ve videolar yayına alınmadan önce eksik noktaların kalmadığından emin olunmalıdır.
Yapılan tahminlere göre 2020 yılında, internet trafiğinin yüzde seksenlik bir bölümü, video içerilerden meydana gelmeye başlamış olacak. Elbette ki bu süreçte YouTube’un da önemli bir payı bulunacak. Nitekim hem bireysel hem de kurumsal firmaların, hangi amaçla olursa olsun video içeriklerini en büyük ve en doğru kitleye ulaştırması için YouTube, önemli platformlar arasında yer almaya devam edecek gibi görünüyor.
Güncel yazı ve projeleri instagram'da duyuruyorum. Takip et, iletişimde kalalım ✔️@tahamumcu
Güzel ve uzun soluklu bir yazı olmuş, nacizane benim de bir eklemek istediğim var, eğer videolar herhangi bir sayfada embed kodlarıyla yada url olarak geçerse, zaten otomatikmen backlink kazanmış oluyor ve google tarafından daha üst sıralarda yer almasını sağlıyor. Tabi herşeyden önce kalite…
Diğer sitelerde yapılan youtube seo ipuçlarından daha yararlı bilgiler. Devamlı aynı içeriği görmekten sıkılmıştım. Faydalı bilgiler için teşekkür ederim. Youtube seo işleri çok önemli ve sabır isteyen bir şeydir.
Seo hakkında vermiş olduğunuz bilgiler için teşekkür ederiz. Seo ile ilgilenenlere iyi bir kaynak olmuş
Bilgi için teşekkürler. İzlenmelerim iyi derecede arttı diyebilirim son 1 haftadır.
Emlak firmasıyım ve youtube kanalımda var makaleyi okudum ve çok faydalı buldum. Yapmış olduğunuz tespitleri mutlaka deneyeceğim. Umarım faydalı olur.
Youtube kanalları için önemli veriler paylaşmışsınız çok faydalı olmuş.
Yazı için teşekkürler.
https://www.liveinternet.ru/?webadam.com.tr