Nedir?

Brief Nedir? Brief Nasıl Olur?

Birçok işin temelinde hedef kesime kendini doğru tanıtma vardır. Bu bakımdan tanıtım için yapılacak reklamın hedeflenen kesime yetişmesi ve mesajın akılda kalıcı bir şekilde iletmesi önemlidir. Sadece reklam verenin süreci doğru verilerle yönlendirmesi, minimum tanıtımı meydana getirecek ajansın emek vermesi kadar önemlidir. Tam bu aşamada devreye brief girer. Peki “Brief nedir?

Brief Nedir?

“Brief ne demek?” sorusunu yanıtlamak gerekirse; brief, marka ya da ürünün pazarlama ya da sosyal ağ tanıtım içerikleri için lüzumlu olan tüm detayları sunan belgedir. İçeriğinde bulunan bilgilerle projenin amacını açıklar. Marka ya da ürün özelindeki çalışmaların şekillenmesini elde eden briefing, yapılması istenen iş için lüzumlu olan tüm bilgileri üreticiye iletir.

Markayı öne çıkarmak ve ürünü en iyi şekilde tanıtmak için gerek duyulan tanıtımın temelini oluşturan yaratıcı özet, planlanan işten beklenen sonucun alınmasını sağlar. İstenen projeyle ilgili özetin işe hakim biri tarafınca hazırlanması önemlidir. Informasyon sahibi biri tarafınca hazırlanan briefing, tanıtımda hedefe kısa sürede ve hatasız bir halde varmayı mümkün kılar.

Brief Neden olur?

“Briefing nedir?” sorusunu anlaşılır bir şekilde yanıtlamak gerekirse; Briefing, marka ya da ürünün tanıtım ya da pazarlama içeriklerinin detaylı bir halde anlaşılmasına destek verir. Bunun yanı sıra üreticiye hazırlık aşamasında yaratıcılık kazandırır. Bu bakımdan üreticiye eksiksiz bir kaynak sunar. Hedef kesime iletilmek istenen mesajın doğru bir halde belirlenmesine destek verir.

Ajans, dijital pazarlama ve dijital tasarım için oldukça mühim bir yere haiz olan yaratıcı özet, yapılmak istenen projenin istenen sürede eksiksiz tamamlanmasına destek olan detaylar ihtiva eder. Bundan dolayı bu detaylarda olması gerekenlerin marka tarafınca yaratıcı ekibe iletilmesi önemlidir. İşte ideal bir biref içinde olması gerekenler:

Brief İçerisinde Neler Olmalıdır?

    • Ürün: Ürün hakkında akla gelebilecek “Ürün nedir? Ürün ne işe yarar? Ne için kullanılır? Avantaj ve dezavantajları nedir? Ürünün yaşam eğrisi nedir?” benzer biçimde soruların yanıtları olmalıdır.
    • Pazar: Ürünün bulunmuş olduğu pazar hakkında akla gelebilecek “Pazarda son durum nedir? Pazarın dinamikleri nedir? Ürünün pazardaki yeri nedir? Pazardaki rakiplerin durumu nedir? Rakiplerin yaptıkları nedir?” benzer biçimde soruların yanıtları olmalıdır.
    • Reklam: İstenen tanıtım özelinde yaratıcı ekibin, tasarımcının yada ajansın sorması ihtiyaç duyulan “Bu emek vermeyi neden yapıyoruz? Gayemiz nedir?” benzer biçimde soruların yanıtları olmalıdır.
    • Hedef kitle: Mesajın iletilmesi istendiği kitle hakkında bilinmesi ihtiyaç duyulan soruların yanıtları olmalıdır.
    • Tanıtımla hedef kesime iletilmek istenen pazarlama mesajı bulunmalıdır.
    • Ürün ya da marka karakteri: Ürün ya da marka özelinde “Ürün/marka nedir?” benzer biçimde soruların yanıtları olmalıdır.
    • Ses tonu: Hedef kesime yapılacak tanıtımın anlatılacağı hakkında “Hedef kesime seslenmeli? Siz dili mi/sen dili mi kullanmalı?” benzer biçimde soruların yanıtları olmalıdır.
    • Tanıtımda olması gerekenler ve asla olmaması gerekenler.

İyi Bir Brief İçin İpuçları

Başarı göstermiş olması için büyük emek harcanan proje, üretim aşamasına vardığında iyi bir reklama gereksinim duyar. Bu aşamada devreye giren özet, iyi hazırlanmış bir tanıtımın temelini oluşturur. Briefi hazırlamadan ilkin yapılması ihtiyaç duyulan ilk şey; tanıtımı meydana getirecek ajansla ortak bir dil bulabilmek olmalıdır.

Projenizi tanıtmış olacak yazar ya da ajansın içeriğin amacını detaylı şekilde bilmesi gerekir. Bundan dolayı; projenin amacını, hedef kitleyi, markanın bu içeriklerden ne beklediğini net bir halde vurgulamanız önemlidir. Arkasından yaratıcı özet başlığı ve konusunu belirleyebilirsiniz. Başlık, beklenen içeriğin tüm detaylarını içinde saklayan bölümdür. Bundan dolayı başlık, üretim sürecinin en mühim kısmıdır.

Basın bülteni, kısa ya da uzun blog yazıları ve sıralama içeriklerinin hepsi için mevzu üreticiye iletilmelidir. Tüm içeriklerde ve tanıtımlarda bütünlük sağlamak isteyen bir markanın daha ilkin üretilen içeriklerle aynı tarzda akış, dil bilgileri, süre çekimleri, başlık bilgileri, paragraf kriterleri, giriş, gelişme ve netice taslağına yaratıcı özette yer vermesi gerekir.

Bunun yanı sıra her içerik için mühim olan SEO detaylarına da yaratıcı özette yer verilmelidir. Anahtar sözcük, anahtar sözcük varyasyonları ve seçilen bu anahtar kelimelerin kullanılması gerektiği açık bir şekilde anlatılmalıdır. Amaç, hedef kitle, pazarlama stratejisi, kontakt tercihi, rakip analizi, ileti, çarpıcı söz ve süre planı da yaratıcı özette bulunmalıdır.

Tüm bunların yanında iyi bir brief, doğru bir zamanlama ile hazırlanmalıdır. İşin tüm süreçleri hesaplanarak hazırlanan brief, işlerin hazırlık ve teslim süreçlerinin basit bir halde ilerlemesine olanak tanır. Bu bakımdan hazırlık aşamasında takvim kullanılarak brief hazırlama ve sunma zamanları basitçe belirlenir.

Brief Örnekleri

Pazarlama, sosyal ağ ve yapısal içeriklere hususi detaylarla hazırlanan brief örneklerini inceleyerek, brief taleplerinde nelere dikkat etmeniz gerektiği hakkında detaylı informasyon sahibi olabilirsiniz.

Pazarlama içeriklerine hususi yaratıcı özet örneği:

Web sayfası, blog ya da Landing Page içerikleri için hazırlanan yaratıcı özetlerdeki en mühim nokta tanıtım amacının doğru şekilde anlatılması ve içeriğin üreticiye eksiksiz bir halde iletilmesidir.

X marka için X (Web sayfası, blog ya da Landing Page) içerikleri talebi

    • Talep ettiğimiz içerik xxx.com adresinde yayınlanacaktır. Üretim öncesinde bu adresi ve bu adrese bağlı sosyal ağ hesaplarını detaylı olarak incelemeniz markamızı ve marka dilimizi anlamanıza destek olacaktır.
    • İçerikte minimum 4 tane ara başlık kullanılmalıdır. Anahtar kelimeleri benzeşik bir halde ara başlıklara dağıtabilirsiniz.
    • Ürün satışını desteklemek için talep ettiğimiz içerikte ürünlerin isimlerini en fazla 2 kez kullanabilirsiniz.
    • İçerikte -siz dili kullanılmalıdır.
    • İçeriğin gelişme bölümünde ne olursa olsun maddeli ifade yapılmalıdır.
    • İçeriklerde X süre çekimi kullanılmalıdır.

Sosyal ağ içeriklerine hususi yaratıcı özet örneği:

Sosyal ağ içeriklerinde stratejik bir yaratıcı özet sunmak oldukça önemlidir.

    • X marka için X (YouTube video açıklaması, Twitter, Facebook) içerikleri talep ediyoruz.
    • İçerik üretimine başlamadan ilkin sosyal ağ hesabını detaylı bir halde incelemenizi rica ediyoruz.
    • Sizden istediğimiz içeriklerdeki hedefimiz beğeni / yorum / paylaşım almayı hedefliyoruz.
    • İçerikte #XXX hashtag’ini ne olursa olsun kullanmalısınız.
    • Tanıtımda kullanılan dil organik olmalı ve kullanıcıda satın alma isteği uyandırmalıdır.

Yapısal içeriklere hususi yaratıcı özet örneği:

Yapısal içerikler genel olarak e-ticaret sitelerinin gereksinim duyduğu içerik türüdür. Bu içerikler genel olarak ürün, kategori ve meta açıklamalarından oluşur.

    • X marka için X (ürün, kategori ve meta açıklaması) içerikleri talep ediyoruz.
    • İçeriği üretmeye başlamadan ilkin verilen linki detaylı bir halde incelemenizi rica ediyoruz.
    • Talep ettiğimiz içerik, kullanıcıda satın alma isteği uyandıracak akıcı bir üslupla yazılmalıdır.
    • İçerik sitede kalıcı olarak yer alacaktır bu yüzden fiyat, kampanya, indirim, mevsim, sürem vb. benzer biçimde ifadelerin kullanılmaması, zamansız içerik hazırlanması gerekir.
    • İçerik sonunda kullanıcıyı satın almaya yönlendirmek için bir call to action cümlesi kullanılmalıdır.
    • İçerikte ürünün adının geçmiş olduğu kategori ne olursa olsun belirtilmelidir.
    • İçerikte bir üst kategorinin adı geçirilmelidir. / İçerikte bir alt kategorinin adı geçirilmelidir.
    • Anahtar kelimelerin tümü birer kez kullanılmalıdır bu yüzden anahtar kelimelerin tümü yazı içinde dengeli bir halde kullanılmalıdır.
    • İçerik örneksiz olmalıdır.

Güncel yazı ve projeleri instagram'da duyuruyorum. Takip et, iletişimde kalalım ✔️@tahamumcu
Taha Mumcu
Ben Taha Mumcu, Bilişim sektöründe uzun süreden beri tecrübe edinerek bir yerlere gelmek için çalışmalarına devam eden ve sektörü yakından takip ederek hiç bir veriden geri kalmayan, girişimci ruhu ile tüm işlere elinden geldiğinde çalışma yapan bir girişimciyim. Henüz genç yaşta birçok tecrübeye ulaşan ve koyulan engelleri aşarak bir yerlere gelmek için çaba göstermekten çekinmiyorum.

Leave a reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

You may also like

More in:Nedir?