Genel

Bilgisayar Programcılığı Okumak

Üniversite üzerinden prim kascam biraz şimdi.

Samimi yazı içeriklerimi ben seviyorum kendi içtenliğimle yazdığım için. Şimdi bilişim sektörü bildiğiniz gibi çok hızlı ilerliyor ve buna ayak uydurmak için gerçekten çaba göstermek gerekiyor. Ben kimseyi yormadan kısa kısa anlatıcam ve sadece güncel özet bilgi sağlayacağım. Ki bu şekilde yaparsam sanırım herkes için daha hayırlı olacak 🙂 Neyse başlayalım.

Bilgisayar Programcılığı Bölümü

Bilgisayar Programcılığı programının amacı, iş hayatının ve toplumsal yaşamın bilgi toplama ve bu bilgileri işleme ile ilgili konularındaki problemlerinin bilgisayarda çözümlenmesi alanlarında çalışacak ara insan gücünü yetiştirmektir. Bölüm mezunlarının çalıştıkları yerlerin çoğunluğu şirketlerin bilgi işlem merkezleri oluşturmaktadır.

Bilgisayar Programcılığı Nerelerde Çalışır?

Bilgisayar Programcılığı bölümünden mezun olduysanız eğer bir yazılım firmasında çalışma şansınız var. Ülkemizde çalışmalarını sürdüren hem mobil, hemde programlama olarak faaliyet gösteren şirketler mevcut.

2020 yılında mobil uygulama yapımlarında çok büyük bir talep artışı var. Bunun sebebi aslında artık alışverişin bile internete kaymış olması. Şimdi en basit bir sitenin bile mobil uygulaması var. Programcıysan eğer bu tip yerlerede girebilirsin. Ancak bilgisayar programcısı kendini geliştirmesi lazım. Ne kadar çok şey bilirseniz ve deneyim sahibi olursanız o kadar para kazanırsınız.

Hem İOS hemde Android uygulama yapabilen programcı olursanız eğer iyi şirketlerde iyi maaşlarda çalışabilirsiniz. Bu tabi sizin kendinizi geliştirmenize bağlı. Yenilikleri kaçırmamalısınız ve hergün takip etmelisiniz. Bilgisayar programcısı mezunları sadece özel sektör değil KPPS ile devlet kurumlarında da çalışabilmekteler. Lisans mezunu olanlar ise TUBİTAK gibi devlet kurumlarında iyi bir maaş ile çalışabilirler.

Birde kolay yönden bakarsak bir bilgisayar programcısı okuldan mezun olduktan sonra herhangi bir işletmenin bilgi işleminde çalışabilir, eğer kendini yazılım dillerinde geliştirdiyse Ar-Ge ekiplerinede dahil olabilir.

Bilgisayar Programcılığı Bölümünden Sonra

Bu benim kendi şahsi düşüncem olacak. Şimdi iki seçenek var.

1 – Mezun olduktan sonra iş bulup çalışmak

2 – DGS ile mühendisliğe tamamlamak.

Merak var ve ben yaparım diyorsanız DGS ile mühendisliği tamamla derim. Mühendisliği tamamladıktan sonra dahada ileri gitmek istiyorsan yüksek lisans için yurtdışı düşüncesini aklına sok derim. Çünkü yurtdışında yüksek lisans yapmak demek uhuuu Türkiye’de havada kaptılar iltifatlarını alan kişilerdir.

Ben mezun oldum iş bulcam çalışıcam dersende buda bir seçenektir. Çalışabilirsin ama burada da önerim kendini bir yazılım dilinde tamamen odaklayıp eğitimlerini alman ve gerekli sertifikaları alman çok işine yarayacaktır. Neden dersen e sen şimdi 2 yıllık bir mezunsun ve senin üstün olacak çok kişi olabilir. Tecrübe sahibi olan birisi olabilir veya mühendis olabilir. Bu noktada sertifikalar ile ve eğitimlerle kendini geliştirdiğinde mühendislerle aynı kefede değerlendirilebilirsin. Buda başvurduğun yere bağlı olarak değişebilir.

Bilgisayar Programcısı Ne Kadar Kazanır?

Mezun olup normal standartlarda bir bilgi işlem bölümüne girersen askeri ücretin biraz üstünü alırsın. Buda 2700 TL ve üstü olabilir. Maximum 3500TL olur.

Programcı mezun oldun, kendini java veya PHP dillerinde geliştirdin. Birde üstüne Python koydun ve yazılım dillerinde iş yapabilir kendi projelerini geliştirebilir durumdasın. Burada algoritma düşüncen bile etkili olacağı için normal mezundan farkın olur. Bu kişilerde 2 senelik mezun bile olsalar, projeleri ile birlikte minimum 3500TL ile giriş olup maximum 4500-5000TL arası maaşa çalışabilirsin.

Bilgisayar Programcılığı Ders Konuları

1 ve 2. Dönemde görülecek programcılık dersleri. ( Matematik edebiyat vb hariç sadece bölümle alakalı dersler )

Algoritma ve Programlamaya Giriş

Bu ders akış diyagramlarını, C++ dili operatörlerini, akış kontrol deyimlerini ve döngüleri, fonksiyon ve sınıf mantığını, nesneye dayalı programlama terimleri ve temellerini, dosyalama mantığı ve dosya erişimini, matris, arama ve sıralama algoritmalarını içermektedir.

Bilgisayar Teknolojilerine Giriş

Bilgisayarın tarihçesi, Bilgisayar Teknolojilerinin Gelişimi, Donanım birimleri,Donanım birimlerinin yaptıkları görevler, Donanım birimlerinin özellikleri, Veri, Veri Dönüşümleri, Sayı Sistemleri,İnternet Teknolojileri, İş hayatında teknoloji, Teknoloji çağının problemleri, MS Office Word programının kullanımı,MS Office Excel programının kullanımı, MS Office Power Point programının kullanımı.

Grafik Tasarım ve Web Tasarımının Temelleri

Web tasarımının tanıtımı ve HTML yapılandırılması. Web tasarımında kullanılacak bileşenlerin incelenmesi. HTML etiketlerinin kullanılması. Adobe Dreamweaver Programının kullanımı. Temel CSS bilgisi, CSS ile tasarım işlemlerinin gerçekleştirilmesi. Adobe Photoshop Programında tasarım işlemleri, tasarımların kullanılması. Hosting, Domain ve site yayınlama işlemleri. Arama motorlarına kayıt ve optimizasyon işlemleri.

Veritabanı Yönetim Sistemleri-I

Veritabanı Sistemleri ve Temel Kavramlar, Veri Modelleri, İlişkisel Veritabanı Modeli, Varlık-İlişki Modeli, Veritabanı Tabloları ve Normalleştirme, SQL Yapısal Sorgulama Diline Giriş, SQL Operatörleri, İleri SELECT Sorgulamaları, Sanal Tablolar, İleri Dizi Operatörleri, SQL Fonksiyonları, DML İşlemleri, T-SQL İfadeleri, Kullanıcı Tanımlı Fonksiyonlar, Saklı Yordamlar, Tetikleyiciler.

Görsel Programlama-I

Visual Studio’nun kullanımı, temel programalama mantığı ve C#.NET dilinin öğrenilmesi. Değişkenler, kontrol deyimleri ve döngüler, fonksiyon ve sınıf mantığı, olay mantığı ve bileşen özelliklerini içermektedir.

Nesneye Dayalı Programlama-I

Dersin içeriğini Java Platformu ve Bileşenleri, Java Diline Giriş, String Sınıfı, Main Denetimi, JAVA’da değişkenler, Temel Veri Tipleri,Program Akış Denetimi ve Operatörler, Döngüler, Diziler, Sınıf ve Nesne Kavramı, Paketler, Metotlar, Erişim Denetimi, Nesneye Dayalı Programlamanın Temel İlkeleri (Kapsülleme-Encapsulation, Kalıtım-Inheritance, Çok biçimlilik-Polymorphism, Arayüzler-Interfaces, Dahili Sınıflar) konuları oluşturmaktadır

Veritabanı Yönetim Sistemleri-II

Dersin içeriğini Oracle Database Mimarisi, Oracle’da SQL komutları ile çalışmak, Fonksiyonların kullanımı, Database yönetimi konuları, Arkaplan işlemleri, Oracle nesnelerinin kullanımı, Yedekleme ve performans konuları oluşturmaktadır.

Web Tasarımı ve Betik Dili

HTML 5, CSS 3 kullanımı, yeni etiketler ve yeni özellikler. Semantik web kavramı, Javascript programlama, Jquery ve bootstrap kütüphanelerinin kullanımı. Javascript ve jquery ile web sayfalarında dinamik içerik sağlamak ve kullanıcıyla iletişim kurmak. Bootstrap ile tasarım işlemlerinin gerçekleştirilmesi.

Sene 2

3 ve 4. Dönemde görülecek programcılık dersleri. ( Matematik edebiyat vb hariç sadece bölümle alakalı dersler )

Bilgisayar Ağ Sistemleri

Bilgisayar ağlarının tarihsel gelişimi, bilgisayar ağlarının elemanları, mimarisi, ağ iletişim sistemleri, ağ türleri ve temel kavramlar, OSI Modeli ve ağ protokolleri, ağ topolojileri, ağ donanımları, cihazları ve kabloları, ağ protokolleri, ağ üzerinde iletişimin sağlanması, internet üzerinden haberleşme.

Elektronik Elemanlar ve Devreler

Temel Kavramlar AC DC ve farkları, İletkenler, yalıtkanlar, yarı iletkenler, Direnç çeşitleri, elektronik devre elemanları, ohm kanunu, Kondansatörlerin yapısı ve çeşitleri, bobinler, diyotlar, Transistörlerin yapısı, çeşitleri, örnek kullanım yerleri,Sayı Sistemleri, Sensörleri çalışma mantığı, Ölçme aleti kullanımı.

Görsel Programlama-II

Formlar ile çalışmak ve formlar arası veri taşıma, Toolbox Components kategorisindeki nesnelerin kullanımı, yazdırma işlemleri, kullanıcı nesneleri hazırlama, XML dosya erişimi, veritabanı erişimi ve katmanlı uygulama mimarisi

İnternet Programcılığı-I

Internet Programcılığı-1 dersi, Internetin yapısını öğrenerek ve güncel web programlama tekniklerini kullanarak karşılaşılan/gözlemlenen problemlere ve oluşabilecek taleplere uygun web tabanlı çözümler üretme yeteneği kazandırır. Ders içeriğinde yazılım mimarileri, tasarım desenleri, nesneye dayalı programlama ilkeleri, entity framework ve linq konuları ele alınarak bu konular doğrultusunda ASP.NET MVC 5 uygulamaları geliştirilir, ileri seviye ASP.NET MVC uygulamaları için temel oluşturulur.

Nesneye Dayalı Programlama-II

Dersin içeriğini Java ile masaüstü programlama yapabilmek amaçlı JavaFX teknolojisinin tanınması, Eclipse platformunun tanınması, Scene Builder programının tanınması, JavaFX kütüphanesinde bulunan sınıfların ve kontrollerin nasıl çalıştığının anlaşılması oluşturmaktadır.

Görsel Programlama-III

XAML tasarımı ve Blend mantığını anlama, düzen elemanlarının ve görsel nesnelerin kullanımı, menüler, veritabanı uygulamaları ve raporlama, setup projesi oluşturma.

İnternet Programcılığı-II

ASP.NET MVC ile ileri seviye uygulama geliştirme ve yönetimi için gerekli konuları içermektedir. Bu kapsamda dersin içeriğini Controller ve Action metotların ayrıntılı kullanımı, Jquery ve Ajax işlemleri, Asenkron Action metolar, Routing, Area, Filters, Helpers, ASP.NET Web Api, Windows Azure gibi konular oluşturmaktadır. Dersin sonunda ise bir proje için test ve deploy süreçleri ele alınır.

İşletim Sistemleri

İşletim sistemlerinin tarihçesi, İşletim sistemlerinin başlıca özellikleri ve bileşenleri, İşletim sistemlerinin sınıflandırılması, işletim sistemi mimarileri, proses yönetimi, prosesler arası senkronizasyon, bellek yönetimi, sanal bellek yönetimi, dosya yönetimi, giriş/çıkış sistemleri. Güvenlik ve Koruma, İşletim sisteminin sunduğu hizmetler ve çok kullanıcılı işletim sistemlerinin özellikleri, Açık kaynak işletim sistemleri.

Mesleki Proje

Ders, öğrencinin Bilgisayar Programcılığı alanına ilişkin öğrendiklerini uygulamaya geçirmesini amaçlar. Öğrenciler, tek ya da gruplar olarak alana ilişkin bir konuyu uygun yöntem ve teknikleri kullanarak araştırır ve bir proje ortaya çıkarır. Bilim ve araştırma temel kavramları, başlıca araştırma türleri, yöntem ve modellerini kullanarak, araştırmada problem, yöntem, bulgu ve yorum, sonuç ve önerilerin ortaya konulmasında izlenecek yolları öğrenir. Araştırma sonunda uygun istatistiklerin seçimini yapar ve uygular.

Mikrobilgisayar Sistemleri

Mobil Programlama

Mobil İşletim sistemlerini ve geliştirme araçlarını tanımak, mobil uygulama geliştirme araçlarının kurulumu, Mobil uygulama geliştirme mantığı ve görsel tasarım hazırlama, Düzen elemanları, Görsel nesneler, veri kümeleri, Menüler, animasyonlar, Sayfalar ve hazır dialogların kullnımı ve kendi dialog ekranını hazırlama, SQLite veritabanı erişimi, MVVM Mimarisi

Bilgisayar Programcılığı Seçmeli Ders Önerisi

Python Öğrenebilirsiniz işinize çok yarar her zaman.
Gömülü sistemleri tercih edebilirsiniz, donanımsal projeler yapabilirsiniz.
Siber güvenlik ( Merağınız var ise merağınız varsa önü çok açık meslek )
Açık kaynak işletim sistemleri
Sistem analizi ve tasarımı
Yazılım Mimarileri
Yapay Zeka

Yazımız bu kadardı. Üniversite hayatınızda başarılar dilerim.


Merhaba, beni Instagram'da takip etmeyi unutmayın : @tahamumcu
Taha Mumcu
Ben Taha Mumcu, Bilişim sektöründe uzun süreden beri tecrübe edinerek bir yerlere gelmek için çalışmalarına devam eden ve sektörü yakından takip ederek hiç bir veriden geri kalmayan, girişimci ruhu ile tüm işlere elinden geldiğinde çalışma yapan bir girişimciyim. Henüz genç yaşta birçok tecrübeye ulaşan ve koyulan engelleri aşarak bir yerlere gelmek için çaba göstermekten çekinmiyorum.

1 Comment

  1. Aktif olarak bilgisayar programcılığı okumuş biri olarak ben de hocamın söylediklerine katılarak şunu söyleyebilirim ki “işin sizde bittiği bir alan” tam anlamıyla bu. Kendinizi geliştirmeniz gerekli vesaire vesaire..

Leave a reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

You may also like

More in:Genel